Edvard Munch kjøpte eiendommen Nedre Ramme av den tyske visekonsulen Hjalmar Juells døtre, i november 1910.
Eiendommen ligger idyllisk til på et nes i en bukt ved Oslofjorden. Her levde Edvard Munch skjermet i vakre omgivelser, omgitt av fjorden, frodig skog, hage, dyr og sine hjelpere – i passe avstand fra hovedstaden.
Her hadde han hage, strandlinje, en nordlandsbåt, drengestue, kullbod og hovedhus i fransk chateaustil.
På Nedre Ramme levde Munch et sunnere liv, der han søkte nærhet til naturen, dyrene, solen og havet. Her levde han i naturen, i ett med naturen. Med seg fra tidligere bosted hadde han sin fornyede interesse for norsk natur.
Her vektla han de naturlige omgivelsene, og skapte kunstverk i vitalistisk stil: Motivene hans ble frodige, med natur og mennesker malt fulle av liv og i sterke farger.
Edvard Munchs modeller var gjerne venner eller ansatte på en av hans eiendommer.
Ingeborg Kaurin (1894-1972) var utdannet innen husstell og matlaging. Kaurin ble ikke bare kunstnerens husholderske, men også hans mest brukte modell i perioden 1911-1915. Munch malte henne i scener fra deres daglige liv og mens hun arbeidet, i tillegg til mer intime scener og akt.
Solveig Kaurin ferierte hos sin søster og Munch på Nedre Ramme. Hun fikk studere hans kunst og stå modell for flere verk. Også søstrenes mor ble modell. Hun ble morskikkelsen i Aulamotivet Alma Mater.
I forbindelse med Universitetet i Oslos 100-årsjubileum i 1911 besluttet man å bygge en aula i klassisk stil knyttet til allerede eksisterende bygg i Karl Johans gate. Aulaen skulle utsmykkes med kunst fra samtiden. Det ble igangsatt en konkurranse med populære og anerkjente kunstnere i 1909.
På Ramme fant Munch motivet til et av de tre største verkene i Auladekorasjonene. Forskerne/Alma Mater. I tillegg er motivet Høstende kvinner fra Nedre Ramme. Da det ble klart at ingen vant og Aulaen skulle åpnes med gule silketapeter på veggene, fortsatte Munch arbeidet med dekorasjonene.
I friluftsatelieret på Nedre Ramme laget han de 11 motivene i redusert størrelse. Auladekorasjonene i mindre utgave ble utstilt i både inn- og utland, fikk publisitet og vakte interesse. Dette, med mer, ble avgjørende for at Auladekorasjonene (i stort format) i dag henger i Universitetets Aula.
Karen Borgen, Ingeborg og Solveig Kaurins mor, var modell for moren i Forskerne /Alma Mater. Verket Nøitralien har store fellestrekk til Høstende kvinner i Aulaen, og viser Ingeborg Kaurin sittende under et tre, mens søsteren Solveig plukker epler.
Nedre Ramme forble i Edvard Munchs eie til hans død i 1944.
Overnatte i Villa Munch?