Musikk
Romantiske mesterverker for pianotrio.
Årets høstsesong åpnes med et program viet pianotrioen — kammermusikkens kanskje mest kraftfulle og allsidige besetning, i alle fall om man spør en pianist! Ludwig van Beethoven opplevde sterke følelser av lengsel i mange former gjennom sitt liv: Hans komposisjoner vitner om en stadig søken etter noe større, det være seg kjærlighet, medmenneskelighet, noe som berører, eller rett og slett det vakre.
I dette programmet blir vi ikke bare kjent med Beethovens musikalske kraft og genialitet gjennom den såkalte Spøkelsestrioen, men også et navn som helt sikkert er ukjent for mange: Paul Pabst. Som en av 1800-tallets viktigste pianoprofessorer og komponister, fortjener han å bli løftet frem. Opplever vi hans pianotrio i A-dur, forstår vi hvorfor. Velkommen til høstens åpningskonsert!
Ludwig van Beethoven (1770—1827): Pianotrio i D-dur, op. 70 nr. 1 ‘Geistertrio’
Paul Pabst (1854—1897): Pianotrio i A-dur (1895) ’Til minne om Anton Rubinstein’
Varighet ca 1 time. Programmet er uten pause.
Ludwig van Beethovens femte pianotrio kom til i 1808, et tidspunkt da komponisten allerede var langt på vei mot hørselstapet som skulle prege mesteparten av hans voksne liv. Trioens andresats er etter sigende den langsomste satsen i hele hans produksjon og er opphavet til trioens kallenavn, Spøkelsestrio på norsk. Det fragmenterte tematiske materialet, skiftende harmonier og mystiske teksturer, som uhyggelige tremoloer i dybden på pianoet, gir satsen en helt spesiell stemning av spenning og mørke. Verket anses som et av de mest populære hovedverkene i triolitteraturen — med to yttersatser som står i sterk kontrast til midtsatsens spøkelsesmotiver.
Etter sin tidlige død i 1897 ble Paul Pabst mer eller mindre glemt, i alle fall som komponist. Det er neppe noen overdrivelse å si at han var en av de viktigste pianolærerne i 1800-tallets Russland, hvor hans elever representerte selve grunnlaget for det som i det 20. århundre ble kjent som Den russiske klaverskolen: Ikke mindre enn åtte professorer i piano ved konservatoriene i Moskva og St. Petersburg ble utdannet av ham.
Pabst ble aktivt motarbeidet og hans komposisjoner ansett som verdiløse av det musikalske etablissementet — trolig for å beskytte omdømmet til Tsjajkovskij. Nylige avsløringer om forholdet mellom de to viser at Pabst ble utnevnt til å redigere og forbedre pianoverkene hans i 1884. Selv om han ikke ble offisielt navngitt, var Pabst komponisten Tsjajkovskij innrømmet at hjalp ham med å fullføre sin første pianokonsert. I dagens program får vi høre Pabst sin pianotrio fra 1895, et verk fullt av romantisk kraft, bevegelse og dramatikk som ble tilegnet pianisten og komponisten Anton Rubinstein.
Programnote skrevet av Alex Taylor / John-Halvdan Olsen-Halvorsen (2024).
Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!
Foto: Mania Gwarek