Musikk
Nyskapende, symfonisk kammermusikk.
Vår femte konsertsesong avsluttes med et program som er sjeldent allsidig. 34-årige Camille Pépin, som befinner seg i krysningen mellom impresjonisme og amerikansk minimalisme, løftes frem som en av Frankrikes — om ikke Europas — mest spennende og aktuelle komponister akkurat nå. I verket Chamber Music, en sekstett skrevet for strykere, horn, klarinett, piano og mezzosopran, tas vi med på en symfonisk reise inn i diktene til irske James Joyce. En suggererende musikalsk verden som er like vakker og dypt rørende som den er fascinerende.
Konserten avsluttes med østerriksk-ungarske Ernst von Dohnanyis sekstett i C-dur, et svært populært verk som i likhet med Pépin grenser mot det amerikanske og nesten hollywoodske — men likevel med solid forankring i det klassiske europeiske. På scenen er et stort lag fra Oslo-filharmonien, samt den finsk-tyrkiske mezzosopranen Melis Jaatinen og vår egen kunstneriske leder, pianist Thormod Rønning Kvam. Velkommen til sesongfinale!
Camille Pépin (f. 1990): Chamber Music (2017)
Ernst von Dohnanyi (1877—1960): Sekstett i C-dur, op. 37
Varighet ca 1 time 15 minutter. Programmet er uten pause.
Å kalle et kammermusikkverk for Chamber Music er kanskje smør på flesk, men lytt til verket — så forstår man hvorfor. Dette er nyskapende kammermusikk fra øverste hylle: Verkets 18 korte satser er stemningsfullt tonesatte dikt av irske James Joyce (1882—1941), skrevet av franske Camille Pépin. Syklusen forteller en ekte historie: fra kjærlighetens begynnelse til den avtakende lidenskapen, som til slutt fører til et ømt vennskap mellom to elskere. Lysten er til stede, både i ord og i musikk.
Ernö, eller Ernst von Dohnanyis C-dur-sekstett regnes som et essensielt verk i kammermusikkrepertoaret: Dette er majestetisk musikk fylt med heroiske temaer og fortryllende stemninger. Lysten er også her til stede: etter overraskelsen i neste tema, etter neste kunstneriske ornamentering, eller lysten etter neste musikalske idé. Besetningen er tilnærmet lik som i Pepin — en nokså uvanlig konstellasjon, men åpenbart nøye utvalgt for sitt stemningsfulle, symfoniske uttrykk.
Programnote skrevet av Pierre Xhonneux / John-Halvdan Olsen-Halvorsen (2024).
Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!
Foto: Mania Gwarek