Musikk

Opus13 med kvartetter av Schubert og Shaw

— To av kvartettlitteraturens mesterverker med prisvinnende ensemble.

I fjor sommer fikk mange av oss oppleve ren klangmagi fra strykekvartetten Opus13 i Havlystparken på Ramme.

Noen få måneder senere vant de andreprisen i en av verdens mest prestisjetunge musikkonkurranser, og tidligere i år vant de Equinors høythengende talentpris for klassisk musikk.

Det er en stor glede at vi i år presenterer denne sensasjonen av en strykekvartett i vår hovedserie — med to helt spesielle, dyptgripende verker som bygger bro mellom to viktige, musikalske epoker: romantikken og minimalismen.

Utøvere

Sonoko Miriam Welde, fiolin
Edvard Erdal, fiolin
Gustav Rørmark, bratsj
Daniel Thorell, cello

Program

Caroline Shaw (f. 1982): Strykekvartetten Plan & Elevation (2015)
Franz Schubert (1797—1828): Strykekvartett nr. 14 i d-moll, D. 810 “Døden og piken”

Om programmet

På denne konserten skal vi ikke bare bli bedre kjent med et av Norges fremste, nye ensembler — vi skal også få oppleve to bautaer i kvartettrepertoaret: amerikanske Caroline Shaws moderne mesterverk Plan & Elevation fra 2015, og østerrikske Franz Schuberts Døden og piken, en kvartett basert på et dikt med samme tittel.

– I Plan & Elevation hører vi meditative klanger, minimalistiske elementer, og referanser til store verk fra fortiden som Caroline Shaw tar med inn i nåtiden på sin vakre og særegne måte, sier fiolinist Welde. Komponisten skriver selv om verkets fem satser:

Plan & Elevation examines different parts of [the estate] Dumbarton Oak’s beautiful grounds and my personal experience in those particular spaces. Each movement is based on a simple ground bass line which supports a different musical concept or character.

“The Ellipse” considers the notion of infinite repetition (I won’t deny a tiny Kierkegaard influence here). One can walk around and around the stone path, beneath the trimmed hornbeams, as I often did as a way to clear my mind while writing.

The second movement, “The Cutting Garden,” is a fun fragmentation of various string quartets (primarily Ravel, Mozart K. 387, and my own Entr’acte, Valencia, and Punctum), referencing the variety of flowers grown there before they meet their inevitable end as cuttings for display.

“The Herbaceous Border” is spare and strict at first, like the cold geometry of French formal gardens with their clear orthogonals (when viewed from the highest point), before building to the opposite of order: chaos.

The fourth movement, “The Orangery,” is evokes the slim, fractured shadows in that room as the light tries to peek through the leaves of the aging fig vine. We end with my favorite spot in the garden, “The Beech Tree.” It is strong, simple, ancient, elegant, and quiet; it needs no introduction.

Schuberts Døden og piken er uten tvil blant den klassiske musikkens største kronjuveler. Kvartetten ble skrevet i 1824 og ble tidlig høyt aktet: det sier sitt når verket ble fremført i Fridtjof Nansens statlige begravelse i 1930 som erstatning for talene. Opus13 gjør med disse konsertene sine første fremførelser av denne kvartetten — og mener selv at den dramatiske førstesatsen har et ikonisk og energisk preg som vil passe kvartetten særlig godt. Vi gleder oss!

Om utøverne

Opus13 er en av Skandinavias mest lovende, fremadstormende unge strykekvartetter. Høsten 2022 vant de andreprisen i Banff-konkurransen i Canada, en av verdens mest prestisjetunge konkurranser for strykekvartetter. Opus13 ble dannet i 2014 ved Barratt Due musikkinstitutt. I tillegg til konsertopptredener i Frankrike, Sverige og Danmark har de spilt på en rekke norske festivaler, blant annet Festspillene i Bergen, Rosendal Kammermusikkfestival, Engegårdkvartettens «På 123»-festival og Risør kammermusikkfest.

Opus13 har samarbeidet med internasjonale toppmusikere som Olli Mustonen, Alisa Weilerstein, Tabea Zimmermann, Jonathan Biss, Marianna Shirinyan og Konstantin Heidrich. De får undervisning av Berit Cardas og Bjørg Lewis fra Vertavokvartetten og har dratt nytte av mesterklasser med mange av verdens ledende kammermusikere, bl.a. medlemmer av Quatuor Ébène, Artemis Quartett, Oslo Strykekvartett og Quatuor Mosaïques. De første årene mottok de uvurderlig støtte og konserterfaring fra Oslo Quartet Series sitt talentutviklingsprogram og Crescendos mentorprogram, og i januar 2022 debuterte de på Oslo Quartet Series med verker av Haydn, Brahms og Adès.

Konserten spilles lørdag 23. september kl. 15 i Aularommet på Ramme, og søndag 24. september kl. 15 i Universitetets aula i Oslo.

Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!

Foto: Bjørn Wad

Praktisk

Dato: lørdag 23. september klokken 15

I Aularommet på Ramme.